Brev:
Kræsen 2årig
6. august 2016
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kræsen 2årig
Kære Helen,
Tak for en rigtig god brevkasse. :) Jeg har været en flittig læser siden vi fik vores datter for 2 år siden, men er nyt medlem, og glæder mig til at få dine råd. :)
Vores store pige er 2 år og 4 mdr (vi har også en lillebror på 4 mdr). Vi har lidt problemer med at hun er meget selektiv i hvad hun spiser.
Hun spiser stort set ingen grøntsager, og jeg vil gerne have dit råd til hvad vi kan gøre for at få lidt mere variation i hendes kost.
Vi spiser varieret og forsøger at der altid er noget vi ved hun vil spise. Dvs. der stort set altid er enten brød, pasta eller ris.
Af grøntsager vil hun spise avocado hvis det er blendet creme fraiche eller humus.
Da hun fik mos da hun var helt lille fik hun meget varieret kost og spiste med velbehag. Men efter hun selv har fået ‘noget at skulle have sagt’, så bliver det ikke til meget. I dagplejen spiser hun af og til lidt agurk, men det er også det.
Frugt spiser hun meget gerne.
Jeg har forsøgt at lave et fad med forskellige grøntsager med forskellige farver og klar opdeling så hun kan se hvad der er hvad. Der vil hun meget gerne tage over på tallerknen men hun rør det ikke efterfølgende. Jeg har også forsøgt med små skåle som vi så sender rundt og hun kan selv øse op, men det er det samme.
Vi putter grøntsager i bollerne, og i kødsauce og andre steder hvor det kan skjules lidt, men ville nu allerhelst at hun ikke skulle snydes til det. Vi inddrager hende ofte i madlavningen for at hun skulle få mere interesse i at spise det hun nu har været med til at lave, men det virker heller ikke rigtigt. Kød spiser hun heller ikke meget af. Kun fiskefrikadeller er et sikkert hit. Til frokost spiser hun helst leverpostej eller spegepølse. Og masser af remoulade. :)
Skal vi bare tage det stille og roligt og satse på at det bare er en fase? Eller har du mon andre gode råd til hvad vi kan gøre? Hun får en vitaminpille for at være på den sikre side ift. at hun får de vitaminer hun nu skal. Hun er glad, frisk og har masser af krudt bagi. :)
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
Rikke