Kræsen 2årig

6. august 2016

Alder:
2 år, 4 mdr.

Kræsen 2årig

Kære Helen,

Tak for en rigtig god brevkasse. :) Jeg har været en flittig læser siden vi fik vores datter for 2 år siden, men er nyt medlem, og glæder mig til at få dine råd. :)

Vores store pige er 2 år og 4 mdr (vi har også en lillebror på 4 mdr). Vi har lidt problemer med at hun er meget selektiv i hvad hun spiser.

Hun spiser stort set ingen grøntsager, og jeg vil gerne have dit råd til hvad vi kan gøre for at få lidt mere variation i hendes kost.

Vi spiser varieret og forsøger at der altid er noget vi ved hun vil spise. Dvs. der stort set altid er enten brød, pasta eller ris.

Af grøntsager vil hun spise avocado hvis det er blendet creme fraiche eller humus.
Da hun fik mos da hun var helt lille fik hun meget varieret kost og spiste med velbehag. Men efter hun selv har fået ‘noget at skulle have sagt’, så bliver det ikke til meget. I dagplejen spiser hun af og til lidt agurk, men det er også det.
Frugt spiser hun meget gerne.

Jeg har forsøgt at lave et fad med forskellige grøntsager med forskellige farver og ...

Annonce

... klar opdeling så hun kan se hvad der er hvad. Der vil hun meget gerne tage over på tallerknen men hun rør det ikke efterfølgende. Jeg har også forsøgt med små skåle som vi så sender rundt og hun kan selv øse op, men det er det samme.

Vi putter grøntsager i bollerne, og i kødsauce og andre steder hvor det kan skjules lidt, men ville nu allerhelst at hun ikke skulle snydes til det. Vi inddrager hende ofte i madlavningen for at hun skulle få mere interesse i at spise det hun nu har været med til at lave, men det virker heller ikke rigtigt. Kød spiser hun heller ikke meget af. Kun fiskefrikadeller er et sikkert hit. Til frokost spiser hun helst leverpostej eller spegepølse. Og masser af remoulade. :)

Skal vi bare tage det stille og roligt og satse på at det bare er en fase? Eller har du mon andre gode råd til hvad vi kan gøre? Hun får en vitaminpille for at være på den sikre side ift. at hun får de vitaminer hun nu skal. Hun er glad, frisk og har masser af krudt bagi. :)

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Kærlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor